Dieselelektrische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 230 - ex WD type 70

Rollend materiaal
Niet meer in dienst
Niet bewaard gebleven...
 


1)Dieselmotor; 2)Hoofdgenerator; 3)Hulpgenerator; 4)Automatische rheostaat
5)Radiatoren 6)Ventilator; 7)Tractiemotor; 8) Gasoliereservoir
Locomotief 230.001 ex 70.213 (1951)
Locomotief 230.002 (1955)


Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering origineel
Nummering na overname
Nummering vanaf 1954
Nummering vanaf 09/1960
Effectief
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Beschikbaar vermogen
Maximum trekkracht bij aanzetten
Voortdurende trekkracht
Maximum snelheid reizigers
Maximum snelheid goederen
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1935
70.213; 70.214; 70.217; 70.218
230.01; 230.02; 230.03; 230.04
230.001 - 230.004
231.101 - 231.104
4
C
52 ton
- ton
- kW
136 kN
- kN reizigers; - kN goederen
-Km/H
35 Km/H
- t
- t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Bochtstraal
230.001 : 9684 mm / 230.002 - 4 : 9576 mm
2705 mm
n.v.t.
1591 / 2810mm
nvt
1054 mm
3810 mm
1295 mm
- m
Bevoorrading:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
2400l
250 l
- l
- l
740 l
- kg
Kastgedeelte:
Bouwer Armstrong - Withworth
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Maximaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Armstrong - Withworth in licentie van Sulzer
6LT D22
4 takt
Rechtstreeks
Door injectieregeling en snelheidsregeling
Hoofdgenerator gevoed door de accu's
257 kW
294 kW bij 1000 tr/min
680 tr/min
350 tr/min
6 / Verticaal in lijn
220 mm
280 mm
4,085 ton
250 bar
6,65 bar
8,15 m/s
Tractiemotor:
Bouwer
Type
Opstelling
Aantal
Continue Vermogen
Eenuur Vermogen
Maximum koppel
Scott & Electromotor
4 polig met geforceerde ventilatie
Volledig opgehangen en dwars op het chassis geplaatst
1
170 kW
263 kW
- daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Tandwieloverbrenging
Crampton - Parkinson
Elektrisch
Dubbele reductoren met verhouding 11,1/1 met blinde assen
Werkingsprinciepe:
Automatische regeling, waarbij de regeling van de motor afhankelijk is van de bekrachtigingsreostaat die 11 standen heeft
Aandrijving van de assen:
- De tractiemotor drijft via een reductor en tandwielen een blinde as aan, de schuine blinde as drijft door middel van een koppelstang de drie assen aan.
Remming:
- Rechtstreekse en automatische rem Westinghouse.
- De compressor is van het type Westinghouse - Brake en Saxby - LD met elektriche motor.
Bedieningsinrichting:
-