Dieselelektrische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Type 230 - ex WD type 70 |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst Niet bewaard gebleven... |
||
1)Dieselmotor; 2)Hoofdgenerator; 3)Hulpgenerator; 4)Automatische rheostaat 5)Radiatoren 6)Ventilator; 7)Tractiemotor; 8) Gasoliereservoir |
Locomotief 230.001 ex 70.213 (1951) Locomotief 230.002 (1955) |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering origineel Nummering na overname Nummering vanaf 1954 Nummering vanaf 09/1960 Effectief As indeling Rijklare massa Maximum massa per as Beschikbaar vermogen Maximum trekkracht bij aanzetten Voortdurende trekkracht Maximum snelheid reizigers Maximum snelheid goederen Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
1935 70.213; 70.214; 70.217; 70.218 230.01; 230.02; 230.03; 230.04 230.001 - 230.004 231.101 - 231.104 4 C 52 ton - ton - kW 136 kN - kN reizigers; - kN goederen -Km/H 35 Km/H - t - t |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Bochtstraal |
230.001 : 9684 mm / 230.002 - 4 : 9576 mm 2705 mm n.v.t. 1591 / 2810mm nvt 1054 mm 3810 mm 1295 mm - m |
|
Bevoorrading: | ||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
2400l 250 l - l - l 740 l - kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | Armstrong - Withworth | |
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Maximaal vermogen Maximum draaisnelheid Traagloopsnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid |
Armstrong - Withworth in licentie van Sulzer 6LT D22 4 takt Rechtstreeks Door injectieregeling en snelheidsregeling Hoofdgenerator gevoed door de accu's 257 kW 294 kW bij 1000 tr/min 680 tr/min 350 tr/min 6 / Verticaal in lijn 220 mm 280 mm 4,085 ton 250 bar 6,65 bar 8,15 m/s |
|
Tractiemotor: | ||
Bouwer Type Opstelling Aantal Continue Vermogen Eenuur Vermogen Maximum koppel |
Scott & Electromotor 4 polig met geforceerde ventilatie Volledig opgehangen en dwars op het chassis geplaatst 1 170 kW 263 kW - daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer Type Tandwieloverbrenging |
Crampton - Parkinson Elektrisch Dubbele reductoren met verhouding 11,1/1 met blinde assen |
|
Werkingsprinciepe: Automatische regeling, waarbij de regeling van de motor afhankelijk is van de bekrachtigingsreostaat die 11 standen heeft Aandrijving van de assen: - De tractiemotor drijft via een reductor en tandwielen een blinde as aan, de schuine blinde as drijft door middel van een koppelstang de drie assen aan. Remming: - Rechtstreekse en automatische rem Westinghouse. - De compressor is van het type Westinghouse - Brake en Saxby - LD met elektriche motor. Bedieningsinrichting: - |